Amerikansk politik. Politik i USA
Google
 
Web www.usablogg.org

Folkpartiet och USA:s tokhöger

Skrivet av Lennart on November 29, 2005
Posted Under: Sverige

En dag befann jag mig på en överfull buss mitt ute bland risfälten och vattenbufflarna på landsbygden i södra Taiwan. Jag var ensam västerlänning på bussen. Det var sommar och hett och fuktigt, och bussen hade ingen luftkonditionering.

Plötsligt reser sig en krigsveteran som har fått sig litet för mycket kinesiskt risbrännvin i kroppen upp och vänder sig mot mig och börjar vråla ungefär: “Du din djävla amerikan, du kommer hit och stjäl våra kvinnor och svinar ner vårt land och du skall inte för fan tro att…..”

Han håller på i flera minuter. Ingen i bussen säger nått. Men när jag senare stiger av kommer den mycket artiga och inte minst söta kvinnliga busskonduktören fram till mig och ber om ursäkt på det taiwanesiska folkets vägnar, vilket jag tyckte var mycket fint gjort.

Nu är det ironiska med den här episoden att jag inte, som det här fyllot trodde, var en amerikansk soldat utan en helt vanlig svensk student. Och ännu mer ironiskt är att krigsveteranen inte talade mandarinkinesiska utan fukkienesiska. Hade han bara talat mandarinkinesiska hade jag säkert lärt mig en massa nyttiga nya ord.

Men min fukkienesiska har alltid varit mycket bristfällig och den dagen förstod jag inte en enda av hans svordomar. Och fukkienesiska svordomar är mycket målande och uttrycksfulla. Mina medpassagerare hjälpte mig senare att rekonstruera mannens svada till kinesiska: “jasså det var det som han ville göra med mina könsorgan, låt mig anteckna”. En av de saker han hade sagt var att han ville dränka min mamma i kodynga. Tydligen hade han tillgång till hur mycket kodynga som helst för min mamma är rätt kraftig. Ah, svenska svordomar är så torftiga!

Jag kommer att tänka på den stackars krigsveteranen när jag läser Johan Ingerös inlägg om det amerikanska demokratiska partiet på sin blogg Right Online. Det är samma virriga vulkanutbrott, och precis som då så förstår jag inte ett enda ord.

De två amerikanska partierna står varandra politiskt mycket nära idag så det är litet svårt att se orsaken till Ingerös ursinniga inlägg. Hela hans inlägg verkar gå ut på: Varför i helvete är demokraterna inte lika mycket till höger som republikanerna? Men all logik fattas. För USA är ju faktiskt en demokrati så demokraterna får väl för sjutton föra vilken politik dom vill?

Ingerö verkar ha hur mycket dynga som helst till övers och han har fått för sig att han med omedelbart verkan måste skyffla det över det demokratiska partiet.

Även om hans analys är helt ointressant från ett amerikansk perspektiv så är den desto intressantare för den bild som den ger av hur en - som jag antar - typisk folkpartist ser på dagens USA. Den bilden ger i sin tur en bra insikt i var Folkpartiet står i svensk inrikespolitik. Och det är inte en helt vacker bild.

Det första jag lägger märke till är den obligatoriska gallan mot den svenska pressen som anses så okunnig om USA att den inte ens kan läsa innantill i amerikanska tidningar. Vi kan lämna den kritiken därhän, den är, som jag har sagt många gånger, oinformerad och sakligt felaktig.

Det andra är att Ingerö, som han säger, stödde Bush i förra presidentvalet och vill se ett USA med en “aggressiv” utrikespolitik. Idag är en majoritet av det amerikanska folket inte alls lika förtjust i just aggressiviteten, som Bush själv har fått erfara. Jag hade trott att Folkpartiet skulle vilja se ett USA med en ansvarsfull utrikespolitik som är brett förankrad i FN. Men Ingerö verkar hata FN precis lika mycket som han tycks hata det demokratiska partiet.

 

Läsarkommentarer

Välskrivet och vältänkt! En guldstjärna i blogghimlen!

#1 
Written By Jinge on November 29th, 2005 @ 22:15 pm

Johan Ingerö är ett stort skämt, en obehaglig, arrogant och fantastiskt hätsk människa. Han sida är full av samma febriga yrande som du av exempel på här.

Han är ett tydligt tecken pÃ¥ hur svensk “liberalism” har utvecklats de senaste Ã¥ren.

#2 
Written By olydig on November 30th, 2005 @ 1:59 am

Om du hade varit lite bättre på att läsa hade du kunnat konstatera att jag

1. Skrev om PRESIDENTVALEN vilket har andra förutsättningar än kongressvalen.

2. Inte har tre varierande efternamn. Var fick du Lindsjö och Ingersjö ifrån??

3. Min karakteristik av Kerry, Pelosi, m.fl var i kontrast mot centrist democrats jag skrev om men som du inte berör med ett ord.

Dessutom har du fel i sak. Demokraterna står inte alls för klassisk fp-politik. Folkpartiet ogillar exempelvis den Chirac-inspirerade syn på handel som letat sig in i demokraterna sedan Clinton avgick.

Läs om läs rätt. Din nuvarande drapa är bara pinsam.

#3 
Written By Johan Ingerö on November 30th, 2005 @ 8:17 am

Inte konstigt att svenska folkpartiet har fallit ur totalt. De har ju kallat in amerikanska spin docotors / konsulter för att få reda på hur de ska klara sig kvar i riksdagen!

#4 
Written By Kerstin on November 30th, 2005 @ 15:39 pm

Johan: Tack för kommentaren! Det är givetvis helt OK att kritisera amerikanska politiker, och även att driva med dom, men ditt ordval framstår för en som är van vid amerikansk politisk prosa som onödigt hätskt.

Jag skulle ta bort ord som “freak show”. Man använder inte sÃ¥na uttryck för att beskriva personer som Nancy Pelosi som är en aktad lokalpolitiker i Washington och här i omrÃ¥det. SÃ¥na uttryck använder inte republikanerna och det bör inte heller svenska politiker göra.

Som ledare för den demokratiska gruppen i representanthuset är Nancy Pelosi helt klart en “centerpolitiker”. Det var därför hon valdes till sin nuvarande post.

Vad du kallar centerdemokrater är vad de flesta demokrater skulle kalla högerdemokrater. Men det kan vi ha olika meningar om.

PS: Har fixar stavningen. :-)

#5 
Written By Lennart on November 30th, 2005 @ 21:26 pm

Lennart

Ett förtydligande kanske är pÃ¥ sin plats. Mitt användande av termen “freak show” syftade delvis pÃ¥ “mannen pÃ¥ gatan”-intervjun som gjordes under demokraternas primärval. Han sa, om jag minns rätt, att Howard Dean borde ta sin

“tax-hiking, volvo driving, latte drinking, sushi eating, body piercing, hollowood loving, leftist freak show and take it back to Vermont where it belongs”.
Uttalandet blev väldigt spritt och det förvånar mig lite att du inte kände igen det. Särskilt eftersom du ansåg att din geografiska belägenhet gjorde dig till en mycket bättre kommentator av amerikansk politik än undertecknad.

Min artikel handlade inte om republikanerna. Den handlade om det faktum att demokraterna ständigt åker på pisk i presidentvalen, även i kompakt demokratiska delstater som West Virginia.

Eftersom du var så sugen på att angripa min artikel hade det ju därför varit mer logiskt om du angrep de demokrater jag lyfte fram som tänkbara vinnarkandidater istället för att yra om att jag hatar det demokratiska partiet.

Vad gäller Olydig:

Du är knappast kvalificerad att kommentera folkpartiets utveckling åt endera håll. Du är kommunist och hade avskytt partiet oavsett vad det sa. Ditt eviga placerande av ordet liberal inom citationstecken är därför bara löjligt. Skaffa dig ett namn, din patetiska lilla fjant.

#6 
Written By Johan Ingerö on December 2nd, 2005 @ 3:38 am

Johan: Skönt att du själv bevisar mitt pÃ¥stÃ¥ende om dels ditt beteende samt hur den svenska “liberalismen” har utvecklats.

QED

#7 
Written By olydig on December 7th, 2005 @ 7:30 am

Väl talat Lennart!

Olydig: Akta dig för personangrepp. De kan komma tillbaka….

#8 
Written By Emil on May 8th, 2006 @ 22:38 pm

Emil: Du kan vara så säker på att jag har fått utstå allsköns personangrepp från Ingerös sida. Nu sänkte jag mig till hans låga nivå, så han fick smaka lite på sin egen medicin.

#9 
Written By olydig on May 10th, 2006 @ 4:11 am

Personangrepp, som också kallas Ad Hominem är synnerligen sjuka och otrevliga.

Kommunisterna i min ungdom utvecklade dom till fulländning och idag har de övertagits av republikanerna i USA. Tyvärr är de mycket effektiva kommer säkert till Sverige snart också om de inte redan är här.

#10 
Written By Lennart on May 10th, 2006 @ 6:06 am

Ah, jag blir lite avundsjuk pÃ¥ att Johan Ingerö alls kommenterar kritik mot honom och hans inlägg…

#11 
Written By Gunilla on November 17th, 2006 @ 12:14 pm

Gunilla: Håller med. Eftersom bloggar är konversationer så är det givetvis väldigt viktigt att vi lyssnar på andra.

#12 
Written By Lennart on November 17th, 2006 @ 15:45 pm

Add a Comment

required, use real name
required, will not be published
optional, your blog address

Nästa inlägg: El Sabroso Mexican Grill
Tidigare inlägg: Museet som plundrades