Amerikansk politik. Politik i USA
Skriv ut inlägget Skriv ut inlägget



Klicka på Det Flygande Spagettimonstret

En liten friggebod i det exklusiva Palo Alto.

Hjärntvätt av barn är fruktansvärt och ändå förekommer det över hela USA. “Låt barnen komma till mig” lär Jesus ha sagt enligt Matteus 19:14, och när barnen en gång har förvandlats till Kristna Jihadkrigare så är hela deras liv förstörda.

Min äldste son har fått lära sig det den hårda vägen.

När han var fem så skjutsade min fru honom och tre småflickor till skolan i Lawrenceville i New Jersey. En dag frågade hon de små flickorna vad det skulle göra på helgen? “I morgon skall vi till kyrkan och höra Guds ord” sade en av de fromma små flickorna, vars föräldrar var bokstavstrogna och trodde att Jesus hade gått på vattnet utan simdyna och mycket annat liknande.

Det var då som min äldste son såg mycket förbryllad ut och utbrast: “men hur kan ni göra det, det finns ju ingen Gud?”

Det var ett misstag. Flickorna exploderade: “han skändar Gud” skrek de små femåringarna och började slå honom där han satt i baksätet. Dom slog honom med sina knytnävar, med sina skolböcker, med sina biblar, med sina dockor, de pucklade på honom så att min fru blev tvungen att stanna bilen och skrika “sluta bråka era dj-vla ungar”, eller något liknande. Min son fick flytta fram till mamma i framsätet och de våldsamma kristna Jihadisterna fick baksätet till sig själva.

 


Technorati Tags: , , , , , ,

Svenska bloggar om: , , , , , ,

Läs fler inlägg om Kalifornien

2007-11-17 Följ med till Point Lobos vid Stilla Havskusten i Kalifornien
2007-11-05 Kalifornien som utopi eller dystopi. Utställningen på LACMA
2007-11-05 Strunta i New York, fira jul i Pismo Beach i Kalifornien i år stället.
2007-10-30 Supereffektiva hybridbilar testas i Kalifornien: Ett steg före den globala uppvärmingen
2007-10-27 Hösten betyder persimon med stort P i Silicon Valley och Kalifornien
2007-10-26 Dag sexï¼�ã��bränderna fortsätter i området kring San Diego i Kalifornien
[Slashdot] [Digg] [Reddit] [del.icio.us] [Facebook] [Technorati] [Google] [StumbleUpon] Sphere: Related Content

24 kommentarer till “Lär dina barn självförsvar mot Kristna fundamentalister i Palo Alto i Kalifornien”


Ja, det är lustigt det där. I Sverige är det ju bara konstiga typer med fula kläder och töntigt utseende som är kristna, det berömda kristet utseende. Här är det helt tvärtom. Jag menar, vilken tuff motorburen ungdom i Sverige skulle ha ett klistermärke med "Real men love Jesus" på bilen?

Rien: Bra observation, och speciellt vilka tuffa motorburna svenska medelklassmän skulle ha sådana klistermärken på sina bilar.

Jag har svårt att hålla mig för skratt när jag ser amerikanska män med just "Real men Love Jesus" på kofångaren. Män som tydligen inte inser att de öppet förklarar sin kärlek till en annan man.

Jag har dock aldrig vågat fråga dom om det eftersom jag inte tror att dom skulle uppskatta frågan.

Rien: PS, tack för tipset om Real Men Love Jesus, jag har ändrat en av bilderna just för att visa den skylten. Mycket bättre än den förra bilden.

“Ja men nu vet du att du får slå kristna tjejer”.

Det är naturligtvis inte OK att slå tjejer eller kvinnor oavsett vilken religion de vänder sig till. Jag hoppas din son idag förstår att han var felinformerad när han var 5 år...Men, kudos till din son som förstod vid fem års ålder att man inte slår flickor...

Artikeln handlar om "response" dvs. SVAR till troende och inte "självförsvar" mot kristna fundamentalister, men jag har ju genom åren sett hur du embellish ditt förakt av Kristna och förlöjligar Jesus...Många ateister är ju inte ett dugg mer toleranta än vad kristna fundamentalister visar upp...

Religionen är en personlig sak och om ateistska-, muslimska- och kristna- jihadister kunde tona ner sitt förakt så vore världen en bättre plats. Var i ligger det en skillnad mot ditt förakt mot de Kristna mot vad de påstås utför mot dig?

Jag förstår du firar Christmas också, hyckleri tycker du inte?! Du skulle inte våga angripa Islam som du angriper Kristendomen!

Christusfobi = political correctness!
Islamofobi = political incorrectness!

Om man är intresserad av och vill läsa argument för Gud's existens så måste man studera Hindu filosofi; som Paramahansa Yogananda och Swami Vivekananda bla. innan man avfärdar Gud's existens. Nej, dom var inte Kristna per se. Jag har sympatier med din kritik av Kristendomen, (jag försvarar inte kristna fundamentalister, de har ofta fel), den är inte alltid rätt i sin förståelse av Bibeln, men du kan aldrig säga att du har rätt och troende på Gud har fel innan du har läst de nämnda filosoferna...Läs dem så kanske religion får en annan innebörd för dig...

Tips för de blinda: “The true basis of religion is not belief, but intuitive experience. Intuition is the soul’s power of knowing God. To know what religion is really all about, one must know God.” ;-)

Vivekananda: "It is not the sign of a candid and scientific mind to throw overboard anything without proper investigation. Surface scientists, unable to explain the various extraordinary mental phenomena, strive to ignore their very existence".


"in the light"

PS. Glömde skriva att Jag tycker också det är bra att man ger sina barn lärdomar om moral och värderingar om man inte vill använda sig av Judo-Christna läran om moral och värderingar. Religion är en personlig sak, så det är också tillåtet att inte tro...!
Ds.

"Others say the weekly instruction supports their position that it’s O.K. to not believe in God and gives them a place to reinforce the morals and values they want their children to have."

"Jag har svårt att hålla mig för skratt när jag ser amerikanska män med just "Real men Love Jesus" på kofångaren. Män som tydligen inte inser att de öppet förklarar sin kärlek till en annan man."

Om man förknippar kärlek med endast SEX, så kan jag förstå att du inte vågar fråga dem...Kände du inte kärlek (love) till din far, eller dina söner, Lennart?

De flesta vardagstroende är inte de kristna du förespråkar.
Jag tror att en tro är en inre kraft som speglar sig själv. Om du ber för något och tror på det, då utgår du ifrån att så blir fallet, och du har därmed en bättre självkänsla och klarar förhoppningsvis den uppgift du skulle göra. Jag kallar mig själv agnostiker. Tycker det är rätt patetiskt när folk är helt säkra på att det och det inte finns även fast de inte på något sätt kan bevisa det. Jag hyser förakt mot de som använder sin tro för att förändra samhället negativt (sharialagar eller abortförbud t.ex.). Men om det används för att förändra samhället positivt sållar jag mig snabbt in i ledet. De flesta religioners viktigaste budskap är kärlek och förlåtelse. Varför skall man klaga på ett sådant budskap?

En majoritet av befolkningen i USA tror på Gud. Jag vet inte om jag skulle klassa mig så direkt, men jag har inget emot att gå i kyrkan. Tycker det är rätt fridfullt med vackra sånger och en stunds bortkopplande från det annars så jäktade samhället. Därifrån till kyrkocenter á Las Vegas som kostar multum är steget ganska långt.
Därifrån till kristen fundamentalism är också ett stort steg, och detta är inte den ursprungliga meningen. Utan det har, precis som allt annat, kommersialiseras.

I mina ögon är ateister som du Lennart, precis lika illa som de jihadister som spränger oskyldiga människor. Då jihadisterna tar ifrån folk deras frihet, tar ateisterna bort friheten att tro på det man vill.

Sandbuzz, efter ha flackat runt i europa, afrika och asien i en hel del år har jag kommit till den förundrade slutsatsen, hur i herrans namn kan religiösa tro att de har rätt och alla andra fel.
För det är just det de menar gång på gång, att just deras tro är den riktiga och alla andra är villfarelser. Det kvittar om det är kristna, muslimer, hinduer etc, de är alla lika enkelspåriga i sin syn på rätt och fel.

I övrigt så när det gäller kvinnor och våld kommer vi få se en ökning, våld utfört av kvinnor. I dag tystas det ner rätt mycket men redan nu finns det flickgäng som både misshandlar och rånar. I hemmen är det inte längre ovanligt att kvinnor tar till våld mot både man och barn, mannen är i ett juridiskt underläge redan från början kan därför inte värja sig heller mot det. Kort kan man säga att pendel har slagit långt åt andra hållet nu och männen nu drabbas av att de har varit de våldsamma så länge och systemet har inte med i bilden att en del kvinnorna har blivit de nya våldsverkarna.

Som Christer W säger är just troende ofta så enkelspråriga. Det dom funnit vara det rätta för dom, skall vara det rätta för samtliga människor. Dessvärre har ateister ibland samma agerande.
Oavsett vad ni anser er vara är det viktigt att ni visar så många alternativ för era barn som möjligt. Gör det själv eller via andra. Det gäller att dom skall kunna fatta sitt beslut för att inte tro eller välja vad dom vill tro.

Jag har det ovanligt lätt att hitta kontaktpersoner med olika uppfattningar till mina barn. Farmor som konservativ kristen, farfar som pragmatiker, mormor ateist och morfar med en kommunistisk vacklande tro. Lägg till en agnostisk far och en mamma som har intresse för de olika religionerna så har dom många åsikter på nära håll

Hans2, det enda som saknas är väl det så ofta nämnda allahs vrede. Såg ingen muslim bland de "kontaktpersoner" du nämnde.

"Sandbuzz, efter ha flackat runt i europa, afrika och asien i en hel del år har jag kommit till den förundrade slutsatsen, hur i herrans namn kan religiösa tro att de har rätt och alla andra fel."

Christer W, det får du fråga en religiös om. Jag anser mig vara spirituell Kristen...
Det finns inget rätt eller fel. Följ ditt conscience (medvetande), du har fått en fri vilja och kan avgöra själv...Jag har haft under mitt liv många uppfattningar och tankar om Gud, och det har aldrig varit enkelspåriga tankar...Det har varit långa tider av meditationer och tänkande där jag försökt att nå mitt subconscience och studier i filosofi och religioner för att få svar på mina frågor...

Det finns väl nästan lika många olika uppfattningar om Gud som det finns troende, eller precis lika många uppfattningar bland de icke troende. Religionen är personlig...Men du har rätt, många gånger religiösa är oftast enkelspåriga i sin uppfattning, precis som ateister...men då har de oftast aldrig satt sig in i ämnet och frågat sig själva och cosmos de rätta frågorna, utan endast tagit skrifter från böckerna eller predikanten de lyssnar på som den absoluta sanningen...

Jag tror mig ha fått svaret på Gud, och det är ett svar jag har intuativt eller spirituellt om du vill och är inte bara baserat på en tro (faith)...således separat eller skild från mainstream religioner...

I min humble opinion så är Gud "the life force", eller "livets kraft" på svenska, som består av ren ENERGI. Det blir lättare att förstå om man gör det klart för sig SJäLV att "I AM" och att man består av en SJäL och en biologisk kropp, två skilda beståndsdelar; själen ren energi, odödlig eller eternal, och kroppen dödlig...

För att ta det ett steg längre: Gud är källan till vår själ OCH den supreme I AM. Gud är livs energi- the I AM THAT I AM...

Med andra ord, vi är alla kopplade, Gud finns inom oss.

För mig får gärna folk ha vilken tro eller icketro de vill. Så länge de inte försöker pådyvla andra sin uppfattning eller skadar/dödar andra människor i sin fanatism. Tyvärr är det mer regel än undantag att fanatisk religion resp. ickereligion/ateism leder till förtryck och grymheter. Jodå fanatiska ateister är oftast lika grymma mot sina "religiösa motståndare" som vilka troende extremister som helst. Det är bara att t.ex. studera Sovjetunionens historia så ser man detta.

Vad jag själv tror? Jag är väl någon typ av agnostiker. Människan kan inte säkert veta om det finns någon form av högre makt eller inte. Vi kan gå på vår känsla, intution osv. och därigenom bilda oss någon slags uppfattning om hur det ligger till men vi kan inte säkert veta. När jag är ute i naturen kan jag ibland känna att det finns någon slags gemensam själ i allt levande, och det är väl det närmsta någon slags tro jag kan komma. Men jag kallar mig inte troende och jag är heller ingen "religiös sökare" utan nöjer mig med att jag helt enkelt inte vet hur det ligger till när det gäller detta.

Sandbuzz, eftersom jag varken tror på gud eller djåvulen så faller ditt påstående "Med andra ord, vi är alla kopplade, Gud finns inom oss." under beteckningen enkelspårighet. Jag säger som bosse fast kanske i lite mer klartext, Du kan väl ge fan och påstå vad som finns inom mig. För det har du inte den blekaste aning om

Jag för min del tror på Clas Ohlson. Allt som står i Clas Ohlssons katalog är sant, och bara jag rättar mig efter den, kommer allt att bli bra. När man dör får man komma till Insjön och leka med alla Clas Ohlssons saker. Folk hånar mig för att jag tror på Clas Ohlsson och säger att man kan tolka hans katalog på olika sätt. Men det finns bara ett sätt att tolka den, det är så som chefen för Clas Ohlson-butiken i Farsta tolkar den. Jag litar fullständigt på honom.
Jag kräver att bli respekterad för att jag tror på Clas Ohlson.

Måsen
Glömde berätta att jag har fått en hyfsat bra introdution till islam. för flera år sedan åkte jag runt veckovis med en djupt troende muslim. Han förklarade völdigt mycket utan att var det minst påtvingande. Han lärde mig mer än jag någonsin lärde mig i skolan om islam. Dessutom har vi muslimer i vänkretsen, (som umgås mycket bra med våra judiska vänner)

Bosse, jag håller helt med dig!

Hans, den var bra :-) Hade inte Hans alfredsson något liknande någon gång?

Hans: Så riktigt: "Real Men Love Clas Ohlsson" .

Hans, du kan väl bli bigamist och tro på Kjell & Co också, http://www.kjell.com/
De finns också i Farsta och har en del lysande och ledande att föreslå. Fast än har jag inte sett någon pacemakerbyggsats för gör det självare som är en aning hjärtlösa, men väl ett trafikljus som kan leda den vilsne rätta vägen vid rätt tidpunkt

Christer W., Jag förväntade inte en sådan arg reaktion. Jag var ärlig och gav min förklaring av Gud, vilket är riskabelt nog att göra på en vänsterblogg, och var redo att ta emot kritik och argument mot min syn på en fråga mänskligheten har sökt i generationer men anade inte att du indirekt skulle be mig dra åt helvetet på grund av bristande argument.

Jag är inte här för att pådyvla någon tro på någon, som jag upprepat förut; religion är en privatsak, utan jag reagerar endast mot personer som vid varje tillfälle som ges sparkar på Jesus och personer som är Kristna, och sedan firar Jul...Om de varit true till sig själva och sina barn hade de gett fan i att fira Jesus födelse, eller hur...

"Du kan väl ge fan och påstå vad som finns inom mig. För det har du inte den blekaste aning om"

Det kan vara nog så chockerande och svårhanterat att upptäcka att det finns personer som tror sig veta vad som finns inom dig...Men som många har sagt i generationer; ingen vet med säkerhet, allt är ju bara teorier Christer även om min är en intuativ känsla, och inget man behöver höja blodtrycket över, vilket visar på samma enkelspårighet du anklagar mig för då du inte kan acceptera en teori som inte överenstämmer med din egen...

Precis så Bosse. "När jag är ute i naturen kan jag ibland känna att det finns någon slags gemensam själ i allt levande, och det är väl det närmsta någon slags tro jag kan komma."

Den gemensamma själen försökte jag förmedla när jag skrev "vi är alla kopplade" men du uttryckte det mycket bättre. Jag får samma känsla som dig i naturen...

Hans2: Hasse Alfredsson han trodde på Robert Lind i Kramfors, och när man dog kom man till Kramfors som var ljust och vackert. Om man inte var en elaking förståss för då kom man till DalsLånged som var ett helvete ;-).

Efter vad jag kan minnas så har jag aldrig varit i någon av dessa orter så jag kan varken bekräfta eller dementera ;-).

sandbuzz: Ja att ibland vara ute i naturen är en nödvändighet för mig. Där kan jag koppla bort alla måsten som ofta styr tillvaron i vanliga fall.

Bosse, så var det Hasse A. sa. Jag har varit i båda orterna, gillar Kramfors bättre men har inget emot Dalslånged.
Sanrt börjar jag berätta politiska vitsar från DDR om skillnadnen mellan det kommunistiska och det socialistiska helvetet.

ChristerW: Kjell&Co är avfällingar, en dålig kopia, otrogna, Clas-förrädare. I begynnelsen var Clas Ohlsson, ingen annan. Och Kjell&Co är kvinnofientligt, i deras katalog finns enbart saker för män. Clas Ohlson är jämlikt, där finns allt för alla, män kvinor och barn. ;-)

Allvarligt: "Real men love Jesus" borde kunna vara helt ok tycker jag. Om det innebär att riktiga män i stort sett följer vad som berättas om Jesus i de fyra evangelierna. Det är i huvudsak bra levnadsregler. Men inslaget av ödmjukhet är det många "kristna" som tappat bort. Man behöver ite tro på Gud eller att Jesus verkligen funnits, för att följa dom reglerna. Egentligen tror jag att vi redan har dom inom oss, med generna, men att i ett komplext samhälle, med hierarkier, är det inte alltid så lätt att upprätthålla sin egen godhet. Då kan religionen vara till hjälp.
Man måste repektera människors olika sätt att vara sitt sitt goda jag.

Hans: Som den Clasprofet du är så måste jag givetvis respektera dig och din sekt. Vad jag reagerar emot är att dessa amerikanska män säger sig "älska Jesus". Respektera ok, kör för det, känna sig inspirerade av, ok, men "älska?".

Jag är t.ex. imponerad av Sokrates men skulle aldrig tänka på att säga att jag älskade honom.

Hans skrev: "Allvarligt: "Real men love Jesus" borde kunna vara helt ok tycker jag. Om det innebär att riktiga män i stort sett följer vad som berättas om Jesus i de fyra evangelierna. Det är i huvudsak bra levnadsregler. Men inslaget av ödmjukhet är det många "kristna" som tappat bort. Man behöver ite tro på Gud eller att Jesus verkligen funnits, för att följa dom reglerna. Egentligen tror jag att vi redan har dom inom oss, med generna, men att i ett komplext samhälle, med hierarkier, är det inte alltid så lätt att upprätthålla sin egen godhet. Då kan religionen vara till hjälp.
Man måste repektera människors olika sätt att vara sitt sitt goda jag."

Bravo Hans! Håller med dig.


Lennart, vad är innebörden av ordet LOVE?: kärlek, förälskelse, tillgivenhet, lust, förtjusning, känsla att man tycker mycket om någon...? Ja, alla föregående!

Jag kan tänka mig att det är möjligt att the riktiga männen har en känsla att de tycker mycket om Jesus och det inte handlar om lust och förälskelse, vad tror du?


Lämna gärna en kommentar! Ladda om bloggen för att se din kommentar. Scandinavian-language comments only please!

Comment Preview