Amerikansk politik. Politik i USA
Google
 
Web www.usablogg.org

Morgan Olofsson, hur sjutton kunde du? Hur dum kan man vara?

Skrivet av Lennart on September 20, 2008
Posted Under: Media, Sverige

Jag måste erkänna att Carl Bildt är en av de drygaste och mest otrevliga politiker som jag överhuvudtaget har hört talas om.

Hans agerande när han blev polisanmäld för hatkommentarer på sin blogg är symptomatisk för en karl som självsäkert vräker ur sig vad som helst för att förvilla sina vedersakare. Som att han inte kunde radera kommentarerna därför att de “arkiverades på webben” så det skulle inte göra någon skillnad.

Det där var en ren och skär lögn, men SR:s reporter gick på den: Carl Bildt, Googlebot och Googles cache. Hur fungerar webben egentligen?

Bildt som har skaffat sig ett rykte om att vara IT-kunnig är så gott som helt okunnig om IT men han vet hur man bluffar och han ger aldrig upp, som nu när han har fått Morgan Olofsson att backa och be om ursäkt till Bildt av alla personer.

Negra Efendic skriver i SvD om Rapporchefen Morgan Olofsons vämjeliga ursäkt som betyder att Bildt och regeringen nu inte längre behöver oroa sig för kritik från Rapport: Rapportchefen ber om ursäkt

 

Technorati Tags: , , , , ,

Svenska bloggar om: , , , , ,

Läs fler inlägg om SVT

2008-09-17 Champagne som saft: Sigona’s Market på Stanford Shopping Center i Palo Alto
2008-09-15 Ulvar i vargkläder: Timbro och högern tränger in i SVR och SVT
2008-09-14 FRA-lagen: Moderaternas partisekreterare om demokrati “som står i konflikt mot att verka mot yttre hot”!
2008-09-14 Järnkanslern Reinfeldt hetsar upp FRA-skandalen: “skjuta mot en svensk statsminister?”
2008-08-30 Jan Björklund avslöjas som serielögnare, världens absolut värste skol- och utbildningsminister
2008-07-20 FRA-lagen: den ryska björnen vaknar

Läsarkommentarer

Jag måste erkänna att Carl Bildt är en av de drygaste och mest otrevliga politiker som jag överhuvudtaget har hört talas om.

Jag kunde inte ha sagt det annorlunda själv. Dessutom verkar karln leva i villfarelsen att han är Guds gåva till mänskligheten, men kanske är det bra att någon ger även hybrisen ett ansikte. Jämfört med Bildt är Reinfeldt rena mysgubben, och det säger betydligt mer om Bildt än om Reinfeldt.

#1 
Written By Bosse on September 20th, 2008 @ 9:25 am

När svenska regeringsföreträdare är på besök i Kina så får de ständigt frågan om de tar upp frågor om mänskliga rättigheter med regimen (och det hävdar de ju alltid att de gör). Konstigt nog får aldrig Carl Bildt denna typ av frågor de få gånger han talar med media, det skulle ju t ex vara intressant att få veta om han tar upp frågor om mänskliga rättigheter med Micheil Saakasjvili vid sina resor till Georgien varje vecka?

Redan tidigare har journalister varit rädda för Carl Bildt, allra värst är väl TV4 som vrickar tungan varje gång de skall intervjua honom och samtidigt slicka hans fötter.

#2 
Written By Kurt on September 20th, 2008 @ 10:36 am

Morgan Olofsson och SVT borde skämmas. Är man inom media eller? Har de inte förmågan att ha tagit reda på att Sverige har ett militärt samarbete med Saudiarabien och andra polis och diktatur stater. Varför tar int Morgan upp denna detalj i samband med FRA och vad det innebär. Vad är det för fel med media? Har det totalt glömt sin uppgift eller ska fördjupning och kritik bara hållas till socialtjänst och kommunanställda och om sågen lovade vad butiksbiträdet sade eller inte. Morgan Oloffsson du borde genast göra ett nytt debatt program och ta upp Sveriges militära samarbete med polisstater och diktaturer och binda ihop det med FRA frågan. Gör du inte det är du en skam för demokratin och hela media väsendet.

När det gäller Bildt så är jag förskräckt att han ska representera Sverige. Han är inte rätta personen för de arbetet - saknar kompetens.

#3 
Written By Nadia on September 20th, 2008 @ 11:16 am

Jag hörde en debatt i P1 och det var ju uppenbart att Morgan Olofsson inte förstår hur underrättelseverksamhet går till. Han verkade oinsatt, ointelligent och naiv. I det här fallet ger jag Bildt rätt, det var oerhört klumpigt att gå ut med det löp som Rapport gjorde. För övrigt tycker jag att de flesta FRA kritiker lider av samma oinsatta naivitet. Det är klart att vi bevhöver signalspaning för att skydda landet, det har andra länder också. Bara det att de inte debatterar det lika öppet. Men FRA motståndarna strutar i Sverige. De ser bara egoistiskt till sitt eget bästa.

#4 
Written By Magnus on September 20th, 2008 @ 13:34 pm

Magnus: FRA:s verksamhet går ut på att man skapar en profil genom “datamining” vilket döms ut av de flesta säkerhetsexperter:

http://www.schneier.com/essay-163.html

Så varför envisas FRA då med att göra det? Uppenbarligen så har lagen lite andra syften än de vi fått höra hittills.

För att återvända till ursprungsfrågan - Det var en rejäl tabbe av SvT. Men det är tyvärr inget nytt, deras Rysslandsbevakning är extremt vinklad.

#5 
Written By Klaxton on September 20th, 2008 @ 14:04 pm

Angånde Magnus …oinsatt…naiv.. ointelligent

Magnus många är vi som vet att polisstater och diktaturer är något som byggs upp sakta och säkret. I Irak på 60 och 70 talet så var det “bara” kommunister som ansågs vara ett hot mot landets säkerhet från staten och militärens sida. Det slutade med att på 80talet vara alla som hade annan uppfattning ett hot mot landets säkerhet och därmed skulle alla kontrolleras via post, telefon mm. Det är det samhället som skapas när makten förflyttas från folket till styrade regimer och deras säkerhetspolis och militär som satt sig ovanför gällande nationella och internationella lagar.

Istället för att jobba på att bygga upp en polisstat så ska vi försvara vår demokrati och öka makten hos folket.

#6 
Written By Nadia on September 22nd, 2008 @ 1:08 am

Bra skrivet Nadia. Det är allt för många som Magnus som inte inser vad som kan ske, trots att vi har haft skräckexempel alldeles in på oss. Det värsta var väl tyskland utveckling under trettiotalet.

#7 
Written By Christer W on September 22nd, 2008 @ 14:16 pm

Instämmer med både Nadia och Christer W, jag lever hellre med att ha stoppat en lag som jag bedömmer vara felaktig än att släppa igenom en lag för mycket.

#8 
Written By H2 on September 22nd, 2008 @ 14:33 pm

Jag instämmer med Nadia ovan, “Istället för att jobba på att bygga upp en polisstat så ska vi försvara vår demokrati och öka makten hos folket”.

Folket har överlämnat makten till enväldesriksdagen där regeringen (verkställade makten) och riksdagen (lagstiftande makten) är en och samma majoritet och kan enligt lag besluta om vilka lagar som skall gälla i landet. Sverige behöver reformera sin demokrati, bort med kollektiva partilistor och partiledningens envälde och kontroll över riksdagsledamöterna. Maktdelning mellan Riksdag (lagstiftande), President (verkställande) och Konstitutionsdomstol (dömande) samt bindande Folkomröstningar (Folket skall alltid behålla den slutgiltiga makten och godkänna all lagstiftning).

När det gäller Sveriges säkerhet så har folket rätt att försvara sig med alla medel mot hot och fiender. Svensk militär har rätt att göra vad den finner bäst för att försvara Sverige på bästa sätt i världen. Om militären avlyssnar medborgare och den säger sig vilja begå grovt brott (spioneri, terrordåd, bedrägeri, mord, väpnat rån, grov varusmuggling, kidnappning, våldtäkt, etc) så skall militärtjänsten överlämna bevisen till konstitutionsdomstolen för godkännande av utlämnande till polisen för åtgärd.

Sverige behöver en mordern demokrati med självständiga politiker valda direkt från valkretsar av folket.

#9 
Written By Johnny on September 23rd, 2008 @ 16:48 pm

Add a Comment

required, use real name
required, will not be published
optional, your blog address