Amerikansk politik. Politik i USA
Google
 
Web www.usablogg.org

Peter Mayers gästbloggar: An American in Sweden looks at Swedes and their election-year attitudes toward the United States

Skrivet av Lennart on October 9, 2008
Posted Under: Samhälle, Sverige

Hur ser svenskarna på USA och det amerikanska samhället? Det finns en grupp människor som har unika insikter inte bara om det amerikanska samhället utan också om hur vi svenskar ser på USA och det är de amerikaner som bor i Sverige.

En av dom, Peter Mayers, är väl förtrogen med både Sverige, dagens USA och även hur vi svenskar tolkar, och misstolkar dagens USA.

Peter Mayers lives in Örbyhus (north of Uppsala), and works as a translator. He grew up in Oakland here in California and originally came to Sweden in 1989. He divides his time roughly evenly between
Sweden and California.

Did I get that right? Obama’s ahead in North Carolina? Great stuff!

As for how this all looks to people in developed countries (yes, I caught your sour joke there!), well, it’s precisely as you might expect. Opinion here in Sweden is overwhelmingly pro-Obama. Did you see that recent international opinion poll on the U.S. presidential race conducted by Pew Polling? (I think that’s their name — something similar, anyway.) It showed people outside the U.S. favoring Obama by something like an 80 to 20 margin. I don’t think Sweden was included in that poll, but the balance of views here must be at least that heavily tilted in Obama’s favor.

Even the few pro-McCain voices — yes, you CAN find them, if you search around in the blogosphere for awhile — often express distaste for Sarah Palin and the U.S. cultural right. (By the “cultural right,” of course, I mean the folks with conservative views on hot-button issues like guns, God, homosexuality, the flag, the death penalty, and the like.) It is that side of American society which is most alien to Swedes and other Western Europeans. (For ease of exposition, let’s refer henceforth to Swedes and other Western Europeans as SOWEs).

By contrast, the bi-coastal face of American society is extremely familiar to SOWEs, and they feel a lot in common with it. When SOWEs visit the U.S., for example, it’s very largely the two coasts that they visit; and their American friends are mainly from the two coasts as well. As a result, a great many SOWEs are surprised — over and over again — when Bush-type Republicans are victorious in American elections. Results of this kind don’t jibe with the U.S. they know.

On the other hand, SOWEs have also heard a lot over the last decade or so about the Bush side of U.S. society — mainly through the media, I think. They’ve noticed the aggressive flag-waving, the puffed-up pride, and the associated foreign policies. They’ve heard about the religious right, and their views on Creationism, global warming, and so on. As a result, this side of U.S. society now plays a large part in the (inconsistent) stereotypes about American society which are common among SOWEs.

 

Mikroblogga här. Vad gör du just nu? Läs fler inlägg om USA

2008-10-09 USA-valet. “Döda honom”,”Terrorist”. McCain och Palin hetsar upp mot Obama
2008-10-08 USA-valet: röstfusk och röstbråk inför presidentvalet.
2008-10-08 USA-valet: ställningen just nu. Kan den svenska högern överleva en Obama-seger?
2008-10-08 Dramatik i USA-valet, McCain plötsligt på fallrepet, panikslagna republikaner
2008-10-08 Finanskrisen i USA: kan det bli värre, bolånekrisen förvärras ytterligare
2008-10-07 USA-valet: Yes we can, Obama vinner den andra debatten mot McCain

Technorati Tags: , , , , , , , , , ,

Svenska bloggar om: , , , , , , , , , ,

Läsarkommentarer

Mycket, mycket intressant. Att få ta del av denna inblick. Man bockar.

#1 
Written By Daniel on October 9th, 2008 @ 23:05 pm

Dom (Ledarna) har ljugit för oss länge (Alltid) och kommer så alltid göra ,förgiftat oss alla dessutom så vi har lägre iq än vad som var menat enligt den mänskliga genomen.

http://www.youtube.com/watch?v=Qa0UQwY9NoE

Allt för att ha ett övertag över den mentalt handikappade ,indoktrinerade , passiva Boskapen/Fåren/Slaven (Befolkningen).

Inte undra på att folket inte reagerar när man gav det till koncentrationsläger fångar för att få dem vilja hindra fly..
Fyyyfaaaaan asså vad vidrigt.
Aspartam i dokumentären Sweet Misery är väl ochså en befolkningskontroll fråga (Som i bilderbergen dokumenten av kissinger).
Vidriga svin dom är.
Just därför kommer dom alltid alltid och ljuga.
FK-The NWO

Inför Direkt Demorkati.

#2 
Written By Mike on October 10th, 2008 @ 4:11 am

Ja,Pete.

Svårt att kommentera för då måste jag skriva MIN upplevelse av det hela och den kanske skiljer sig iaf lite från din precis som alla andras detaljupplevelser/tankar whatever.

Noterar att du skriver på engelska. Varför?

SOWE är väl sådär typisk amerikansk..vad heter det akronym?

Som lite kuriosa om just detta så pratade en försäljningschef väldigt mycket om just ILO, OLO whatever POLO.

FrÃ¥ga frÃ¥n publiken: “Vad betyder OLO”?

Pinsam tystnad……jag har vetat det….men minns det inte just nu.

Usa-inspirerat företag förövrigt.

Ja ja

Kul läsning iaf.

#3 
Written By Bossebus on October 10th, 2008 @ 5:15 am

Hej Bossebus!

Vanligtvis skriver jag pÃ¥ engelska därför att jag inte är sÃ¥ värst duktig pÃ¥ att skriva pÃ¥ svenska. När jag t ex översätter texter (som är mitt jobb), sÃ¥ gör jag det uteslutande Ã¥t ett hÃ¥ll — frÃ¥n svenska till engelska — och aldrig Ã¥t det andra hÃ¥llet. Jag KAN skriva pÃ¥ svenska, men det krävs lÃ¥ng tid, resultatet är inte alltid sÃ¥ bra, och svenskar brukar ju vara sÃ¥ duktig pÃ¥ att läsa texter skrivna pÃ¥ engelska. Därför är det enklast för mig att skriva mestadels pÃ¥ engelska. (Det förhÃ¥ller sig dock annorlunda vad talsprÃ¥ket gäller: alltsÃ¥ pratar jag svenska med de flesta av mina svenska kompisar.)

Ja … SOWE … kanske inte världens lyckligaste formulering! Förkortningen tas i alla fall frÃ¥n den första bokstaven i fyra av de följande fem orden: Swedes and Other Western Europeans. Det skulle troligtvis varit bäst om jag bara hade skrivit om svenskar, och lämnat frÃ¥gan om andra européers syn pÃ¥ USA därhän. Grejen är bara att min syster bor i Spanien, och jag följer den politiska debatten i Storbritannien ganska noga och den i Frankrike till en viss del. PÃ¥ sÃ¥ vis har jag alltsä fÃ¥tt intrycket att attityderna gentemot USA i dessa länder liknar de i Sverige i rätt sÃ¥ hög grad. Därför ville jag nämna USA-synen i dessa länder ocksÃ¥.

#4 
Written By Peter Mayers on October 10th, 2008 @ 6:20 am

Daniel,

Thanks very much for your kind words! I’m glad you enjoyed reading my musings on the matter.

#5 
Written By Peter Mayers on October 10th, 2008 @ 6:26 am

Tackar för inlägget Peter.

#6 
Written By Jacob Nykvist on October 10th, 2008 @ 8:14 am

Pete, ja det är nog så att de flesta svenskar uppfattar delar av den amerikanska kulturen, extrem religiositet, vapendyrkan, nationalism och liknande, som betydligt mer främmande än den amerikanska ekonomiska politiken som dyrkas (eller dyrkades tidigare kanske ;) av många även här.

Att Obama är populärare än McCain här i Sverige är nog också ganska säkert. Även om det finns en och annan McCain-kramare här också.

Jag tror att du har gjort en i stora drag riktig analys av den svenska/europeiska synen på USA.

#7 
Written By Bosse on October 10th, 2008 @ 8:48 am

Jag kan bara instämma med din analys. Det är speciellt intressant att få läsa hur en Amerikan som har erfarenhet av Sverige och de unika svenskarna ser på skillnaderna och likheterna mellan svenskar och amerikaner.

Jag instämmer med Bosse ovan att det är God, Guns, Gays, Dödsstraff, USA First, önödiga krig, etc som känns mest främmande för mig som svensk.

Amerika har haft en stor dragningskraft på svenskar ända sedan 1840-talet då massutvandringen började och 25% av Sveriges befolkningen utvandrade till USA fram till 1924 då USA skärpte immigrantlagarna och massutvandringen upphörde som massrörelse.

Amerikas löfte om frihet, demokrati, religionsfrihet och ekonomiska möjligheter (b l a $1.25 per 4000 kvm åkermark) höll på att tömma Sverige på arbetskraft och den socialkonservativa monarkin med konservativa och liberal partier i riksdagen (bara rika män hade rösträtt), tvingade eliten att avskaffa sig själva och införa Allmän rösträtt för män 1907 och kvinnor 1921, bättre bostäder, ekonomiska möjligheter, utbildning och avskaffandet av klasssamhället. Benjamin Franklins uppfinning av demokratin 1776 resulterade att även vi svenskar och inte bara svensk-amerikaner fick uppleva demokrati 1907 och 1921. Chicago hade över 100.000 svenska innvånare år 1900, mer än i Göteborg vid samma tid, endast Stockholm hade fler.

Sverige har enorma band med Amerika, 25% av vårt folk flyttade dit för 100 år sedan, väldigt många svenskar har eller hade släktingar i Amerika. Jag själv hade två-tre mostrar och några morbröder där. Jag har växt upp med USA efter andra världskriget och gillar amerikaner och deras positiva can-do-attityd och entreprenörsskap samt förmåga att skapa välstånd och överflöd. Insatserna för Europa av USA under och efter andra världskriget är väl det som nästan alla svenskar känner mest tacksamhet till Amerika. USA uppfattades då som en god, generös och stark nation, men under Vietnamnkriget började den bilden förändras, speciellt bland yngre svenskar.

Well, hoppas att du skriver här ofta i framtiden, det är kul att ha en riktig Amerikan på bloggen, som dessutom både kan tala och skriva svenska, ett språk som endast talas av 0.16% av jordens befolkning.

#8 
Written By Johnny on October 10th, 2008 @ 19:29 pm

Johnny,

Tack för uppmuntran och vänliga ord! Kanske dÃ¥ ska jag skriva ett och annat till för denna blogg (förutsatt sÃ¥klart att Lennart tycker att stycket ifrÃ¥ga är intressant och vill foga in det). Jag tror inte heller jag ska lida nÃ¥gon brist pÃ¥ skrivämnen — det finns ju mycket som händer i världen just nu!

#9 
Written By Peter Mayers on October 11th, 2008 @ 0:51 am

Pete:

Varför inte öppna en egen blogg?

Typ “The Progressive Sweden”, pÃ¥ engelska.

Jag är säker pÃ¥ att du har en del att berätta….

Jo jag vet…tid.

#10 
Written By Bossebus on October 11th, 2008 @ 2:15 am

Bossebus:

Intressant förslag! Definitivt något att tänka på. Jag har dessutom hört tals om att man inte behöver vara väldigt datorkunnig för att driva blogg. Är det sant? (Tyvärr är jag inte särskilt datorkunnig alls.)

#11 
Written By Peter Mayers on October 11th, 2008 @ 2:39 am

Peter:

Jag tror inte det krävs så förfärligt mycket. Se tex http://wordpress.com ,

du kan vara igÃ¥ng pÃ¥ nÃ¥gra minuter…

Men Lennart har säkert en massa bra tips!

(Själv bloggar jag inte)

#12 
Written By Bossebus on October 11th, 2008 @ 2:51 am

Lennart tipsade här på bloggen om ett nytt och enkelt bloggprogram på webben som var gratis för några veckor sedan. Fråga Lennart, han vet vad som är bästa bloggen för dig.

Skulle vara kul att läsa mer om kulturskillnader mellan amerikaner och svenskar här på bloggen.

Lycka till.

#13 
Written By Johnny on October 11th, 2008 @ 5:01 am

Alla: Vad som gör Peters inlägg så intressant är just att han är amerikan som ser på svenskar som ser på USA, en unik infallsvinkel.

En sak som alltid har fascinerat mig är hur vi i fallet USA gallrar bort saker som tokreligiositet, dödsstraff och vapenvurmande och endast ser det vi vill se som frihet, höga löner, gåpåanda osv.

#14 
Written By Lennart on October 11th, 2008 @ 8:02 am

Lennart: Instämmer att det är en unik infallsvinkel, därför vore det kul att få läsa mer om hur svenskar och amerikaner upplever varandra.

Jag tror inte att vi gallarar bort dödsstraff, vapen eller bibeln, det är bara något ingen svensk kan ändra på och därför får vi helt enkelt stå ut med det, vad annars kan vi göra? Eftersom det är ett sorgligt faktum att det förhåller sig på det här sättet, vad kan vi göra för att förändra saken? Säga till amerikanerna att ändra på sig när det gåller dödsstraff, vapen och bibeln? Lycka till! Det vore som om vi svenskar skulle bli religösa igen eller börja spela baseboll istället för fotboll, bara för att amerikanerna vill det, det är naturligtvis omöjligt för utomstående att ändra på, vi kan bara föregå med gott exempel och hoppas på att en dag förlorar alla regeringar rätten att döda sina medborgare.

#15 
Written By Johnny on October 11th, 2008 @ 14:53 pm

Johnny: Håller med. Peter kommer igen med ett nytt spännande inlägg på måndag morgon svensk tid.

Gallrar vi bort dödsstraff och vapen och biblar och massavlyssning och tortyr? Jo jag tror att vi gör det precis som de som vurmade för kulturlandet Weimartyskland alltför länge vände ett blint öga mot Hitler eller som svenska kommunister vägrade att tro på Gulag.

Jag vet av egen erfarenhet hur svenska Maoister helt och totalt vägrade att erkänna att Maos Kina var en brutal diktator där miljoner miste livet.

Såna är vi och alla andra med oss.

#16 
Written By Lennart on October 11th, 2008 @ 15:05 pm

Add a Comment

required, use real name
required, will not be published
optional, your blog address